راهنمای اقدام مؤدیان محترم مالیاتی در خصوص مالیات مستغلات خالی
========================================
- لیست خانه های خالی از طرف وزارت راه و شهر سازی اعلام شده و سازمان امور مالیاتی بدون دخل و تصرف اقدام به محاسبه و اعلام مالیات نموده است.
- در صورت قبولی مالیات مطالبه شده ، مؤدی می تواند نسبت به صدور قبض و پرداخت آن از طریق سامانه my.tax.gov.ir اقدام نماید.
- اوراق مطالبه طبق قانون مالیات های مستقیم ، تا 30 روز بعد از ابلاغ قابلیت اعتراض دارند. در صورت اعتراض ، از تاریخ ثبت اعتراض امکان رسیدگی در مرحله ماده 238 قانون مالیاتهای مستقیم (مراجعه به رئیس همان اداره رسیدگی کننده) به شرط اصلاح اطلاعات مؤدی در سامانه وزارت مسکن و بر قراری ارتباط با سامانه مذکور ظرف مدت 45 روز فراهم خواهد بود. در صورت عدم رسیدگی ظرف 45 روز ، موضوع به هیأت حل اختلاف مالیاتی ارجاع خواهد شد.
- در صورتی که ابلاغ به مؤدی اتفاق افتاده باشد- ابلاغ حقیقی- پس از گذشت 30 روز از تاریخ ابلاغ ، امکان اعتراض وجود نخواهد داشت . پس از آن امکان پیگیری از طریق اعتراض به عملیات اجرایی – در صورت وارد بودن اعتراض ، مثلاً رخداد نقض قانون در صدور برگ قطعی- قابل طرح در هیأت حل اختلاف موضوع ماده 216 قانون م.م فراهم خواهد بود.
- در صورت ابلاغ قانونی – یعنی الصاق برگ تشخیص به محل اقامتگاه قانونی مؤدی یا عدم مراجعه مؤدی به پروفایل خود در سامانه مالیاتی و عدم رؤیت برگ مطالبه - برگ مطالبه به صورت خودکار یا مراجعه و پیگیری مؤدی ، قابل ارجاع به هیأت حل اختلاف خواهد بود.
- در صورتی که برگ مطالبه هنوز صادر نشده باشد، مؤدی می تواند به سامانه ملی املاک و اسکان کشور از طریق سامانه amlak.mrud.ir مراجعه و نسبت به ثبت اطلاعات محل سکونت و تعیین تکلیف املاک مربوطه اقدام نماید.
- در صورت بر قراری ارتباط قابل استفاده و صحیح برخط سامانه فوق با بازرسان امورمالیاتی اطلاعات مؤدی در سامانه امور مالیاتی نیز اصلاح خواهد شد.